mebanepraktik.blogg.se

Hej. Vi är två grabbar som heter Robin och Viktor. Vi kommer från Wilhelm Haglunds gymnasium och ska praktisera på Sandvik i Mebane, USA. Vi kommer vara där i fyra veckor. Här kommer ni kunna läsa hur det går för oss under praktiken och vad vi hittar på under våran fritid i USA.

Sandvik USA

Publicerad 2018-02-24 20:48:00 i Allmänt,

Tjenare!

Nu har det gått en hel arbetsvecka här i USA. Vi tänkte berätta lite om vad vi har fått göra och hur vi har tyckt om denna vecka.

Vi började jobba ute i produktionen på tisdagen och blev tilldelade en varsin avdelning.
Jag (Robin) spenderade tis-fre på borravdelningen. På tisdagen fick jag först och främst produktionschefen över avdelningen som hette Ron. Han visade mig allihopa som jobbade där på avdelningen och fick en snabb förklaring av vad deras maskiner gjorde. Efter det så fick jag börja fördjupa mig i de olika maskinerna. Jag började hos en man som heter Lawrence. Han körde en STAMA-cell som fräser spånkanalerna på borrarna. Han förklarade hur sin maskin fungerade och eftersom jag hade kört en STAMA-cell på mitt senaste sommarjobb så var det här inga konstigheter. Lawrence ville att jag skulle prova en planingsmaskin som fräser ett platt plan på borrskaften. En väldigt lätt process att utföra så även detta gick väldigt bra.
 
Under onsdagen spenderade jag halva dagen med en kille som heter Eddie, han kör maskinen som vrider om kylkanalerna på borren. Eddie förklarade mycket noggrant om hur maskinen fungerade och hur man räknade ut hur mycket maskinen skulle vrida bitarna. Han gillade även att prata om sina hobbys vilket var jakt och fiske. Jag tror faktiskt det var det ända han pratade om när det inte handlade om jobbet. Han visade mig sina vapen, utrustning och sina bilar som såklart var stora truckar med V8:or. Den andra halvan av dagen hjälpte jag Lawrence på samma maskin jag körde på tisdagen.
 
På torsdagen var jag med en kille som heter B.T och han visade mig hur man slipade ner borrskaften till rätt mått och hur man hanterade avdelningens mätmaskin. Jag fick möjlighet att prova denna maskin och noggrant mäta bitarna.
 
På fredagen var det tänkt att både jag och Viktor skulle vara på monteringen men de hade tyvärr inget arbete till oss. Istället fick vi båda vara på leveransavdelningen där vi fick packa upp varor som hade kommit in under dagen. Först fick vi kontrollera så att allting hade kommit i rätt antal och sedan fick vi lägga allting i olika numrerande fack så att det är lättare för personerna som ska ha delarna att hitta dem.
 
Nu kommer vi till vad jag (Viktor) fick göra. Under tisdagen och halva onsdagen jobbade jag i en gammal Matsuura. Det jag gjorde var att plana bommar och förbereda dem för bearbetning i en STAMA cell. Han som kör STAMA-cellen heter Tony och det var även han som lärde mig hur man skulle göra i Matsuuran. Processen var dock enkel och det tog inte så lång tid att lära sig. Tony var inte särskilt pratglad men han var i alla fall duktig på det han gjorde. Under andra hälften av onsdagen och under torsdagen jobbade jag med en äldre kille som heter Kenny. Han körde en slipmaskin och en liten fräs som fräste spår i mindre bommar. Jag fick köra fräsen. Även detta var enkelt och man kom snabbt in i arbetet. Och som sagt så jobbade jag och Robin på leveransavdelningen under fredagen.

Nu ska vi luta oss tillbaka och njuta av helgen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela